En boligkjøperforsikring skal i utgangspunktet beskytte kjøpere mot uforutsette problemer og yte juridisk bistand når det er grunnlag for å klage på boligens tilstand. Men hva skjer når boligkjøperforsikringen trekker seg tidlig ut av prosessen, og ikke tilbyr den hjelpen forsikringstaker forventer å få?
Advokatfullmektig Snorre Selnes Pedersen har nylig bistått en boligkjøper i en slik situasjon.
En boligkjøper i Troms hadde kjøpt en bolig og oppdaget kort tid etter overtakelsen at det var lekkasje på loftet. Boligkjøperen hadde kjøpt boligkjøperforsikring hos HELP i forbindelse med kjøpet, og kontaktet selskapet for hjelp i den videre reklamasjonsprosessen mot selger.
For å underbygge reklamasjonen ble det innhentet en reklamasjonsrapport. Den nye takstmannen påpekte at fuktmerker var synlige i den opprinnelige tilstandsrapporten, og at dette burde ha vært bemerket i tilstandsrapporten.
HELP tok deretter saken opp med selgerens boligselgerforsikring. Selgers forsikringsselskap avslo imidlertid kravet og viste til at det var gjort oppmerksom på usikkerhet rundt takets tilstand ved salg, da taket ikke ble befart på grunn av snø. Dermed mente selgersiden at kjøper selv bar risikoen for potensielle skader knyttet til taket.

Etter denne avvisningen avsluttet boligkjøperforsikringsselskapet saken og opplyste boligkjøperen om muligheten for å klage til Finansklagenemnda, og sendte han lenke til klageskjema.
Boligkjøperen sendte inn klage, og tok kontakt med advokatfullmektig Snorre Selnes Pedersen for bistand i saken. Etter en innledende samtale ble de enige om å forfølge kravet, og klageskjemaet ble supplert av advokatfullmektig Pedersen.
Finansklagenemnda behandlet saken og konkluderte med at takstmannen som hadde utarbeidet tilstandsrapporten i forbindelse med salget hadde handlet grovt uaktsomt ved ikke å avdekke og bemerke fuktmerkene på loftet. Dette ble videre konkludert med at det forelå mangel, og boligkjøperen ble tilkjent et prisavslag på kr. 150 000,-.
Nemnda uttalte også at det må et markant avvik til for å konstatere grov uaktsomhet hos en takstmann. At nemnda nå kom til denne konklusjonen er derfor ikke dagligdags – det vitner om at feilen var betydelig. I en situasjon hvor et slikt klanderverdig forhold faktisk ble påvist, valgte boligkjøperforsikringen å kaste kortene tidlig. Den forsikringen som skulle gi trygghet og bistand, viste seg å ikke ville ta saken videre da selgersiden sto fast på sitt. Boligkjøperen ble overlatt til seg selv, men hadde heldigvis overskudd og ressurser til å gå videre med saken selv.
Advokatfullmektig Pedersen vil påpeke at denne avgjørelsen illustrerer at boligkjøpere må ha et bevisst forhold til egne rettigheter, og at man kan ha et krav selv om forsikringsselskapene avviser det. Man bør ikke nøle med å søke juridisk hjelp fra andre enn boligkjøperforsikringen i slike tilfeller.
Saken har referanse FinKn-2024-411 og kan leses og lastes ned i sin helhet fra Finansklagenemndas nettsider:
https://publisering.finkn.no/api/statements/openPDF/2024-411
Ta gjerne kontakt med oss i Advokatene Leiros og Olsen dersom du trenger juridisk bistand i bolig- og forsikringssaker.