Advokat Sondre Leiros har bistått en forbruker i forbindelse med en reklamasjonssak etter kjøp av en BMW X5, 2012-modell. Bilen ble kjøpt over nett fra en forhandler. Umiddelbart etter overtakelse viste det seg en rekke feil på blant annet girkasse, firhjulstrekk/fordelingsgirkasse, aksling, bremser, EGR-ventil og styreenheter. Forbruker reklamerte og krevde heving av kjøpet, men kravet ble avvist. Det ble gjort grundige verkstedundersøkelser og innhentet tilbud for utbedringer fra merkeverksted.

Med bistand fra advokat Leiros, tok forbruker ut søksmål i saken, og vant saken fullt ut i tingretten. Forhandleren anket saken videre til lagmannsretten. Også her fikk forbruker fullt medhold i sitt krav.

Lagmannsretten vurderte de ulike feilene på bilen, og konkluderte med at bilen var i dårligere stand enn forbruker hadde grunn til å forvente ved kjøp av en slik bil. Lagmannsretten la også vekt på forhandler ikke hadde foretatt undersøkelser av bilen etter at de hadde kjøpt den på tvangssalg, for så å selge den «som den er» til forbruker.

Vi gratulerer vår klient med et godt resultat!

Saken er også omtalt i media:

Motor.no

Folkebladet.no (pluss-sak)

Nordlys.no (pluss-sak)

Ta gjerne kontakt om du har behov for bistand i en reklamasjonssak. Som NAF-medlem kan du ha krav på «utvidet bistand», og få dekket noe innledende arbeid med saken.

Relaterte fagfelt