En av våre klienter har nylig fått fullt medhold i to separate klagesaker mot NAV, etter en langvarig prosess som til slutt endte i Trygderetten. Begge sakene resulterte i omgjøring av NAVs vedtak og betydelige etterbetalinger til klienten.
Klienten, som ønsker å være anonym, har vært gjennom en krevende periode preget av alvorlig sykdom og økonomisk usikkerhet etter kreftbehandling. NAVs opprinnelige vedtak førte til betydelig lavere utbetalinger enn det klienten hadde krav på, både når det gjaldt sykepenger og arbeidsavklaringspenger (AAP). Etter at vi overtok saken, ble det fremmet klager, og vi fikk medhold i begge sakene.
Klienten uttaler følgende:
«Det er helt fantastisk, trodde ikke vi kunne vinne dette. Det har vært en lang og vond kamp. Det er en forferdelig følelse å ligge nede med alvorlig sykdom, og ikke kunne jobbe for å sikre liv og hjem. Og da i tillegg måtte sloss mot NAV for sine rettigheter. Så glad for at du har hjulpet meg og gjort en helt utrolig jobb. Hadde ikke sjanse til å klare dette alene.»
Sakene illustrerer hvor viktig det er å få bistand i møte med et komplekst og til tider feilbarlig forvaltningssystem. Mange som mottar trygdeytelser, står i en sårbar situasjon, og feil fra NAV kan få store konsekvenser for den enkeltes økonomi og helse.
Advokat Sondre Leiros kommenterer:
«Disse sakene viser hvor viktig det er at mottakere av trygdeytelser får ivaretatt sine rettigheter. Når NAV gjør feil, kan det få alvorlige følger for dem som allerede er i en vanskelig livssituasjon. De foreslåtte endringene i sakskostnadsreglene vil kunne gjøre det enda vanskeligere for de svakeste å få nødvendig juridisk bistand, og det er et alvorlig rettssikkerhetsproblem.»
Vi håper lovgiver tar til fornuft, slik at det fortsatt skal være mulig å ivareta interessene til enhver borger i møte med forvaltningen – også for dem som ikke har råd til å føre lange rettslige prosesser på egenhånd. Rettssikkerhet må ikke bli et spørsmål om størrelsen på lommeboken.